zaterdag 24 januari 2015

Zwarte ruiters broeden hoog in het noorden van Europa en Azië. In mei/juni worden daar de eieren gelegd. Na het broedseizoen verzamelen de vogels zich om in grote troepen naar het zuiden te trekken. De vogels gebruiken de Waddenzee dan om hun reserves aan te vullen. Sommige vogels overwinteren langs onze kusten, maar de meeste vliegen naar het Middellandse Zeegebied en naar tropisch Afrika. Vanaf april keren de vogels weer terug naar hun broedgebieden. Ze zijn herkenbaar als ze overvliegen aan hun heldere roep: tjoewiet!

De Zwarte Ruiter
Even voor de duidelijkheid ,ik wil hier mee aan Kees van Dommelen het verschil tussen Tureluur en Zwarte Ruiter laten zien !!

Dit is de Tureluur en die er boven staat ook !!!


Voor de eerste keer een Zwarte ruiter in winter kleding vast kunnen leggen !


Af en toe even kijken naar ons, of wat voor geluid hij/zij hoorden .

En dan weer verder gaan om te zoeken naar een lekker hapje !

En zo te zien was er iets wat bewoog in het water wat op vis leek

'Het gaat zo razend snel dat je het nog geen eens ziet als ze iets hebben gevangen .

Maar aan de plons te zien moet dit vast wel raak geweest zijn .

En het volgende staat al weer in de blik te lezen !

Een wonderschoon steltlopertje is het !!

Ja , ja , ja, ik zie weer iets bewegen !!

Roerloos wachtend op het moment !

Veel geduld heeft het Vogeltje maar wij ook !!

Ze kunnen ook lang onder water blijven heb ik gemerkt .

Oogjes dicht tijdens het smullen van genot

Het zijn kleine aaltjes denk ik, heel dun en glazig

Het laatste druppeltje laat nog een mooie kring na .



Bedankt voor het kijken en alle reacties op het blog van de gaaien ! lieve groetjes Annie !




   

20 opmerkingen:

  1. Hoi Annie.

    Wat een mooi vogeltje is dit.
    En je hebt het super in beeld gebracht.
    Hele mooie foto's heb je ervan gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annie,
    Je hebt deze Zwarte ruiter prachtig vast kunnen leggen.
    Dit is genieten.
    Ik heb deze nog nooit in het echt gezien, laat staan kunnen fotograferen.
    Ik wens je een heel mooi weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie serie Annie, waarin je het gedrag, de onbevangenheid en de schoonheid van deze vogel prachtig hebt vast gelegd. een lust voor het oog!!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van de Zwarte ruiter Annie.
    Ik heb deze nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit geweldig mooi Annie en zoveel mooie opnames zelf heb ik hem nog nooit mogen zien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi die zwarte ruiter, ik zie ze hier alleen in de zomermaanden, ik wist niet dat ze in de winter ook te zien zijn. Prachtige serie
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Annie,
    Heerlijke blog van deze super mooie steltloper. Ik vind de Zwarte ruiter al zo mooi en nu laat je hem in volle glorie zien! Ik zie hem meestal alleen héél ver weg. Jullie hebben wel geluk hem zo dichtbij te kunnen fotograferen. En heerlijk dat je het deelt in deze blog! Vooral 10, 11, 12 en 13 waar de ruiter zo lekker speurt vind ik geweldig!
    fijn weekend verder,
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dit weer een heel mooie serie foto's echt een mooi blog en wat hebben we genoten.Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig hoor de een laat het voorjaar zien en de andere de winter mooie fotos Annie lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige actie serie, Annie. Allereerst heb je een Zwarte Ruiter gevonden. Die liggen ook niet voor het oprapen en dan ook nog een zo'n mooie serie. Je laatste foto met de waterkring vind ik het mooiste. Groetjes, Joke

    P.S.: gaat het weer een beetje met jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Annie,
    werkelijk een fantastisch serie van deze zware ruiter.
    Ik heb deze zelf alleen nog maar op een flinke afstand gezien maar jij hebt hem heel mooi dichtbij.
    Mijn complimenten voor deze geweldige mooie foto's.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met zo'n serie mag je heel tevreden zijn. Ik vind het wel moeilijk om het verschil tussen een tureluur en zwarte ruiter in winterkleed te zien. De snavel vind ik nog het duidelijkste herkenningsmiddel.
    Leuk om zo'n wintergast te zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We call it a Redshank, beautiful images Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Annie,
    marvelous photos and reflctions of this very special bird. So beautiful !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi dat je dit toch redelijk zeldzame steltlopertje hebt kunnen vastleggen Annie. Het verschil met een tureluur is weliswaar niet zo prominent, maar het totaalbeeld van het verenkleed is toch veel helderder. Ik heb het genoegen mogen smaken om hem eens in zomerkleed te kunnen fotograferen, helemaal zwart met een rode snavel (althans de mannen) zo'n moment blijft je echt bij. Je hebt dit prima gedaan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie serie van deze elegante vogel. En als je ze één keer goed hebt bekeken, dan heb je ook geen moeite meer met het verschil tussen tureluur en zwarte ruiter. Je kwam er lekker dichtbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooohh wat zullen jullie genoten hebben van deze sierlijke steltloper!
    Prachtige vogels zijn het en wat mooi als je zo uitgebreid naar hun gedrag kunt kijken.
    Een fraaie serie heb je er van gemaakt en ik heb er graag even van mee genoten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Annie,
    ze zijn prachtig je foto's vooral die met de druppel.
    lieve groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Very nice reflection in the clear water and I like the bird framed by the water reeds, wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai Annie,

    Wat een prachtige serie van een behoorlijk lastig te vinden vogel.
    Zwarte ruiters zie je niet zo vaak en dan ook nog eens zo fotograferen.
    Erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen


Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel het zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.
Groeten Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...