maandag 30 juni 2014

                             De Kneu ( Carduelis cannabina )
De kneu behoort tot de familie van de vinkachtigen. De Nederlandse naam is kneu. Bij ons in de streek (rond Weert ) is de kneu vooral bekend als kneuter of heivink.
Kleur van de man: voorhoofd karmijnrood met blauwgrijze
wangen; snavel grijsachtig; keel vuilwit met donkere streepjes; borst karmijnrood; rug kastanjebruin; vleugels kaneelbruin met lichtere randen in de grote pennen. Stuit vuilwit met een weinig rood; donkerbruine staartpennen met lichtere randen; poten donkerbruin met zwarte nageltjes. De pop is grauwer van kleur en mist de rode kleuren van het mannetje.
De kleur, zoals hierboven omschreven, is de kleur van de in het wild levende vogel. In onze volières zijn de kop- en borstkleur van de man gewoonlijk minder rood. Ook wanneer wij kleurstof geven zal de kleur doorgaans niet hetzelfde zijn als van de in het wild levende vogels. De kneu is ongeveer 13.5 cm groot en in kleinere kooien blijft het in het algemeen een erg nerveuze vogel.


                             





         
Heel parmantig staat hij uit te kijken over alles heen waar zijn Meisje mee bezig is
Maar zij heeft het druk met het verzamelen van nest materiaal
Af en toe kijkt ze waar haar mannetje is .
En gaat dan weer verder met haar bezigheid.
Deze tak lijkt mij te groot om in het nest te krijgen
Schitterende vogels en nog mooier dat ik ze mocht vastleggen met de camera
Hier krijg ik nooit genoeg van , Bedankt voor het kijken en fijne reactie's op het Zwaluwen blog ,groetjes ,Annie

36 opmerkingen:

  1. Annie wat heb je dit weer mooi vastgelegd ,in een woord fantastisch .

    Liefs Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annie.

    Prachtig vogeltje.
    Mooie foto's Annie , leuk dat nestmateriaal zo in het bekkie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kneutjes heb je mooi "gevangen". Ik zie ze wel regelmatig maar nooit erg dichtbij. Jouw kneutjes staan er mooi gekleurd op.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The Linnet is such beautiful bird, excellent photos, cheers Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annie,
    Wat een prachtfoto's heb je van deze vogels gemaakt. Schitterend!!
    Vooral de kleuren in je eerste twee opnames zijn waanzinnig mooi. Overigens ook een schitterend vogeltje hoor, die ik volgens mij ook nog niet eerder heb gezien!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is echt heel mooi ,je hebt ze prachtig van dichtbij kunnen nemen zodat je ze heel goed kunt bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annie,
    Prachtige serie van deze kneutjes.
    Mooi vogeltje die ik nog nooit heb gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pracht foto's van de kneu Annie, vooral het mannetje is zo mooi.
    Ik had hem verleden week voor de lens, maar niet zo mooi vrij als deze.
    Die van mij zat tussen allemaal takken ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Annie,

    Knap dat je dit vogeltje zo mooi hebt kunnen fotograferen. Dit is toch een erg lastige soort om op zo'n manier in beeld te vangen. Erg mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook René maar het was gewoon een gelukje !!
      Dank je voor je fijne reactie ,
      gr,
      Annie

      Verwijderen
  10. Hallo Annie,
    Wat een knappe foto's van deze Kneutjes!! Die zijn zo lastig goed op de foto te krijgen. Maar jou is dat prima gelukt! Beeldschoon. Ik heb er van genoten.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Annie,
    een prachtige serie van de kneu. De mannetjes zijn inderdaad prachtig rood op de borst en de vrouwtjes helemaal niet. Leuk dat het vrouwtje zo met nestmateriaal in de weer is en dan die grote tak whahahahaha.....
    Heerlijke serie die ik met plezier beken heb :-0
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

  12. Kneutjes heb ik hier en elders nog nooit in het echt gezien.
    Gelukkig kan ik ze nu van dichtbij aanschouwen.
    Mooie foto's en de vogeltjes zijn zo leuk bezig.
    groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne-Marie het stikt hier van deze vogels ik denk dat ze zich fijn voelen aan de kust !!
      Bedankt voor je reactie !
      gr,
      Annie

      Verwijderen
  13. Hoi Annie,
    Wat een prachtig gekleurde vogel is mijnheer Kneu zeg. Mevrouw Kneu heb je trouwens op foto 6 ook heel mooi in beeld gebracht - prachtige bruintinten zo op haar rug. Dankjewel voor deze kennismaking.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Corrie ,
      Het zijn pracht vogeltjes hé !
      Bedankt voor je reactie ,
      gr,
      Annie

      Verwijderen
  14. Your photographs are stunning. Perfectly show the beauty of wildlife.
    Kisses.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Annie,
    eindelijk kan ik reageren.
    wat een mooie vogels heb je gefotografeerd.
    en je boerenzwaluw ben ik helemaal weg van.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk Marja om je weer te zien en dat je weer kan reageren SUPER !
      gr,
      Annie

      Verwijderen
  16. O, wat een prachtige serie van dit kneuenpaartje Annie, Wat leuk dat ze zo braaf voor jou poseerden, jij bent daar toch wel erg goed in, een echte vogelfluisteraar. Mijn ervaring met kneutjes is dat ze er vaak helemaal geen zin in hebben om op de foto te komen. Compliment derhalve voor dit knappe fotowerk van jou, ik heb er graag even van mee genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cobie bedankt voor je fijne reactie !!
      Ennnnn het was ook geen gemakkelijke taak om ze er zo op te krijgen hoor !
      gr,
      Annie

      Verwijderen
  17. Wat mooi Annie ik heb hem nog nooit gezien daarom ben ik zo blij met jullie fotografen lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel Danielle voor je reactie ,
    Daar doen we het voor hé om je kennis te laten maken met deze mooie vogels !!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Fantastisch Annie, je hebt die kneutjes echt prachtig vastgelegd. Zo parmantig als het mannetje daar staat, schitterend en dan ook die mooie kleuren. Een klasse serie!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen


Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel het zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.
Groeten Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...